Itt a tavasz, kell a kabrió

Ahogy kúszik be a tavasz és kezdjük újra élvezni a szabadban töltött időt úgy tűnnek fel az utcákon a tető nélküli autók. Noha korántsem ritkaság manapság a kabrió az útjainkon, legyen szó prémium kategóriáról, vagy egy youngtimer Peugeot 205-ről, biztos, hogy tízből tíz ember oda kapja a fejét, ha az utakon közlekedők tömegében egyszer csak feltűnik egy autó, tető nélkül. Szóval akárki akármit mond egy kabrió nagyon menő tud lenni. Ha kedvet kaptál és a szezon elején szeretnél beszerezni egyet összeszedtünk pár szempontot és jó tanácsot, ami alapján könnyebb a választás. Mielőtt a részletekbe belemennék a legfontosabb szabály: Városban kabriózni ciki! Persze egy alkonyati furikázás a Budai-hegyek szerpentinjein klassz, de a dugóban, tűző napon a belváros útjain araszolni nem csak kellemetlen, de könnyen leégsz, direktbe kapod a szmogot és még a villamosról is kiröhögnek, szóval szerintünk ne így használd az autód. A választásod alapvetően a pénztárcád nagysága határozza meg, magyarán mennyit akarsz rászánni az élményre. Bár luxus beruházásnak tűnik, mégis számos olyan autó elérhető itthon is, amely ésszerű és elérhető árú, így akár egy millió alatt is találsz már autót a kategórián belül. Először is döntsd el, hogy keménytetős, vagy vászontetős változatot szeretnél! Az utóbbi talán elegánsabb, stílusosabb és nem utolsó sorban helytakarékosabb, de állapottól függően nagyobb eséllyel lehet már sérült, kifakult a textil, érdemes alaposan átnézni a vásárlás előtt. Hiba esetén sok típusnál lehetséges a javítás, pótlás, ha egyébként az autó hibamentes és bele szerettél.  

Roadsterek

A kabriók őse, a műfaj nagykövetei. Aki a forrást keresi ebben a kategóriában keresgéljen! Hátsókerék hajtás, kicsi, pörgős motorok, leginkább vászontető, kompakt méret, dinamizmus, vadság, élmény a köbön. Kiemelt dobogós versenyzők a Honda S2000 a star wars-os X-Wing-ekre emlékeztető műszerfalával és azzal a végtelenségig pörgethető szívómotorral, valamint a Mazda MX- 5, mely önmagában egy külön fogalom és kategória. Mindkettő fanatikus rajongótáborral bír és sikere máig legendás. Szintén ide sorolnánk a BMW z3-as és z4-es modelljeit, melyekből vannak már elérhető áron egészen korai változatok is 10+ évesen. A soros 4 és főleg a 6 hengeres motorok szerethetővé teszik ezeket a modelleket is, nem lesz hiány élményből egy-egy gázfröccs után.

Széria modellek kabrió kivitelben

Szinte valamennyi nagy európai gyökerű konszern készített a sikeres középkategóriás modelljeiből kabrió változatot. Astra, Focus, Golf, EOS, Megane, vagy a Peugeot 200as és 300-as szériái. Ezek általában hasonlóak az alapmodellekhez, némileg erősített alap karosszériával, ami azonban nem csak merevebbé, de nehezebbé is teszik az autót. Motorikusan ezt az átalakítást ritkábban követik le, így a letolt tető mellé kevesebb dinamizmust és egyúttal nyikorgóbb kasztnit kapunk. Létezik vászon és merevtetős megoldás is. Akik biztonsági játékosok, valamint kompromisszumos megoldást keresnek egy télen-nyáron használható autóra mozgatható tetővel azoknak érdemes válogatni ezek közül. Itt jegyezzük meg, hogy ez a kategória annyira igyekszik megfelelni az európai átlagautós tömegigényeinek, hogy jó pár nyitható tetős modell készül dízelmotorral. Számunkra ez a megoldás teljesen értelmezhetetlen és műfajidegen, de azért szólunk, hogy létezik.

High end

Letisztult dizájn, finom anyagok, minőség, életérzés. Ezt kínálják a prémium gyártók kabrió modelljei. BMW, Audi, Mercedes. A felsorolás nem teljes, nyilván sokáig lehetne sorolni Porschetől a Rolls- Royce-ig, de maradjunk a még belátható autóknál. Szóval a nagy német gyártók nem csak a legkedveltebb középkategóriában versenyző modelljeiket kínálják nyitott tetős változatban, de a BMW és az Audi esetében külön élmény szegmenset is létrehoztak. A Z sorozat, illetve a TT-k optimalizálva vannak a kabriós élményre, garantáltan hozva minden olyan szempontot, amit elvárunk egy ilyen autótól. Pörgős motor impozáns méretben, kellő lóerővel mindezt műszakilag és dizájnban is magas minőség megoldásokkal körítve. Ha a pénz kevésbé számít, akkor érdemes itt is nézelődni, de vásárlás előtt feltétlenül győződj meg a tető állapotáról, a nyitást-zárást biztosító mechanika működéséről, hogy ne érjenek meglepetések. Ha bizonytalan vagy, tanácsara van szükséged, vagy nem találod álmaid kabrióját gyere be hozzánk, nézz szét nálunk, szívesen segítünk. Hajrá, tető le, napszemüveg és baseball sapka fel! vegyel-autot-olcsobban